Carl Bernstein

Return to Magazine Index

7/21/2011 12:00 AM

HoME | ABOUT THE AUTHOR | BOOKSHELF | MAGAZINE ARTICLES | CB's NOTEBOOK | CONTACT

Carl Bernstein

Co-Winner of the 1973 Pulltzer Prize for Public Service

After leaving The Washington Post in 1977, Carl Bernstein spent six months looking at the
relationship of the CIA and the press during the Cold War years. His 25,000-word cover
story, published in Rolling Stone on October 20, 1977, is reprinted below.

THE CIA AND THE MEDIA

How Americas Most Powerful News Media Worked Hand in Glove with the Central
Intelligence Agency and Why the Church Committee Covered It Up

BY CARL BERNSTEIN

In 1953, Joseph Alsop, then one of America’s leading syndicated columnists, went to the
Philippines to cover an election. He did not go because he was asked to do so by his
syndicate. He did not go because he was asked to do so by the newspapers that printed
his column. He went at the request of the CIA.

Alsop is one of more than 400 American journalists who in the past twenty-five years have

secretly carried out assignments for the Central Intelligence Agency, according to
documents on file at CIA headquarters. Some of these journalists’ relationships with the
Agency were tacit; some were explicit. There was cooperation, accommodation and
overlap. Journalists provided a full range of clandestine services—from simple intelligence
gathering to serving as go-betweens with spies in Communist countries. Reporters shared
their notebooks with the CIA. Editors shared their staffs. Some of the journalists were
Pulitzer Prize winners, distinguished reporters who considered themselves ambassadors
without-portfolio for their country. Most were less exalted: foreign correspondents who
found that their association with the Agency helped their work; stringers and freelancers
who were as interested in the derring-do of the spy business as in filing articles; and, the

smallest category, full-time CIA employees masquerading as journalists abroad. In many

instances, CIA documents show, journalists were engaged to perform tasks for the CIA
with the consent of the managements of America’s leading news organizations.

The history of the CIA’s involvement with the American \yOork ING PRESS — CIA
press continues to be shrouded by an official policy of STYLE
obfuscation and deception for the following principal

reasons: To understand the role of most

journalist-operatives, it is

m The use of journalists has been among the most o
necessary to dismiss some

roductive means of intelligence-gathering employed
p 9 g g ploy myths about undercover work

by the CIA. Although the Agency has cut back sharply  ¢5r aAmerican intelligence
on the use of reporters since 1973 primarily as a result | ¢orvices. Few American agents
of pressure from the media), some are “spies” in the popularly

journalist-operatives are still posted abroad. accepted sense of the term.
“Spying” — the acquisition of

m Further investigation into the matter, CIA officials secrets from a foreign

say, would inevitably reveal a series of embarrassing government—is alm_ost always

relationships in the 1950s and 1960s with some of the done by foreign nationals who

most powerful organizations and individuals in have been recruited by the CIA

American journalism. and are under CIA control in

their own countries. Thus the
primary role of an American
working undercover abroad is
often to aid in the recruitment
and “handling” of foreign
nationals who are channels of
secret information reaching
American intelligence.

Among the executives who lent their cooperation to
the Agency were Williarn Paley of the Columbia
Broadcasting System, Henry Luce of Tirne Inc., Arthur
Hays Sulzberger of the New York Times, Barry
Bingham Sr. of the Louisville Courier-Journal, and
James Copley of the Copley News Service. Other
organizations which cooperated with the CIA include
the American Broadcasting Company, the National
Broadcasting Company, the Associated Press, United
Press International, Reuters, Hearst Newspapers,
Scripps-Howard, Newsweek magazine, the Mutual

Many journalists were used by
the CIA to assist in this process
and they had the reputation of
being among the best in the
Broadcasting System, the Miami Herald and the old business. The peculiar nature of
Saturday Evening Post and New York Herald-Tribune. the job of the foreign
correspondent is ideal for such

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

10f18



Carl Bernstein

By far the most valuable of these associations,
according to CIA officials, have been with the New York
Times, CBS and Time Inc.

The CIA’s use of the American news media has been
much more extensive than Agency officials have
acknowledged publicly or in closed sessions with
members of Congress. The general outlines of what
happened are indisputable; the specifics are harder to
come by. CIA sources hint that a particular journalist
was trafficking all over Eastern Europe for the Agency;
the journalist says no, he just had lunch with the
station chief. CIA sources say flatly that a well-known
ABC correspondent worked for the Agency through
1973; they refuse to identify him. A high-level CIA

official with a prodigious memory says that the New
York Times provided cover for about ten CIA operatives
between 1950 and 1966; he does not know who they
were, or who in the newspaper’'s management made
the arrangements.

The Agency’s special relationships with the so-called

“majors” in publishing and broadcasting enabled the
CIA to post some of its most valuable operatives
abroad without exposure for more than two decades.
In most instances, Agency files show, officials at the
highest levels of the CIA usually director or deputy
director) dealt personally with a single designated
individual in the top management of the cooperating
news organization. The aid furnished often took two
forms: providing jobs and credentials “journalistic
cover” in Agency parlance) for CIA operatives about to
be posted in foreign capitals; and lending the Agency
the undercover services of reporters already on staff,
including some of the best-known correspondents in

the business.

In the field, journalists were used to help recruit and
handle foreigners as agents; to acquire and evaluate
information, and to plant false information with
officials of foreign governments. Many signed secrecy
agreements, pledging never to divulge anything about
their dealings with the Agency; some signed
employment contracts., some were assigned case
officers and treated with. unusual deference. Others
had less structured relationships with the Agency,
even though they performed similar tasks: they were
briefed by CIA personnel before trips abroad, debriefed
afterward, and used as intermediaries with foreign
agents. Appropriately, the CIA uses the term
“reporting” to describe much of what cooperating
journalists did for the Agency. “We would ask them,
‘Will you do us a favor?’”.said a senior CIA official.
“*We understand you’re going to be in Yugoslavia.
Have they paved all the streets? Where did you see
planes? Were there any signs of military presence?
How many Soviets did you see? If you happen to meet
a Soviet, get his name and spell it right .... Can you
set up a meeting for is? Or relay a message?’” Many
CIA officials regarded these helpful journalists as
operatives; the journalists tended to see themselves as
trusted friends of the Agency who performed
occasional favors—usually without pay—in the national
interest.

“I'm proud they asked me and proud to have done it,”
said Joseph Alsop who, like his late brother, columnist
Stewart Alsop, undertook clandestine tasks for the
Agency. “The notion that a newspaperman doesn’t
have a duty to his country is perfect balls.”

From the Agency’s perspective, there is nothing
untoward in such relationships, and any ethical
questions are a matter for the journalistic profession to
resolve, not the intelligence community. As Stuart
Loory, former Los Angeles Times correspondent, has
written in the Columbia Journalism Review: ‘If even

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

7/21/2011 12:00 AM

work: he is accorded unusual
access by his host country,
permitted to travel in areas
often off-limits to other

Americans, spends much of his
time cultivating sources in
governments, academic
institutions, the military
establishment and the scientific
communities. He has the

opportunity to form long-term

personal relationships with
sources and—perhaps more than
any other category of American
operative—is in a position to
make correct judgments about
the susceptibility and availability
of foreign nationals for
recruitment as spies.

“After a foreigner is recruited, a
case officer often has to stay in
the background,” explained a
CIA official. “So you use a
journalist to carry messages to
and from both parties”

Journalists in the field generally
took their assignments in the
same manner as any other
undercover operative. If, for
instance, a journalist was based
in Austria, he ordinarily would
be under the general direction of
the Vienna station chief and
report to a case officer. Some,
particularly roving
correspondents or U.S.-based

reporters who made frequent
trips abroad, reported directly to
CIA officials in Langley, Virginia.

The tasks they performed
sometimes consisted of little
more than serving as “eyes and
ears” for the CIA; reporting on
what they had seen or overheard
in an Eastern European factory,
at a diplomatic reception in
Bonn, on the perimeter of a
military base in Portugal. On
other occasions, their
assignments were more
complex: planting subtly
concocted pieces of
misinformation; hosting parties
or receptions designed to bring
together American agents and
foreign spies; serving up “black”
propaganda to leading foreign
journalists at lunch or dinner;
providing their hotel rooms or
bureau offices as “drops” for
highly sensitive information
moving to and from foreign
agents; conveying instructions
and dollars to CIA controlled
members of foreign
governments.

Often the CIA’s relationship with
a journalist might begin
informally with a lunch, a drink,
a casual exchange of
information. An Agency official
might then offer a favor—for

20f 18



Carl Bernstein

one American overseas carrying a press card is a paid
informer for the CIA, then all Americans with those
credentials are suspect .... If the crisis of confidence
faced by the news business—along with the
government—is to be overcome, journalists must be
willing to focus on themselves the same spotlight they
so relentlessly train on others!” But as Loory also
noted: “When it was reported... that newsmen
themselves were on the payroll of the CIA, the story
caused a brief stir, and then was dropped.”

During the 1976 investigation of the CIA by the Senate
Intelligence Committee, chaired by Senator Frank
Church, the dimensions of the Agency’s involvement
with the press became apparent to several members of
the panel, as well as to two or three investigators on
the staff. But top officials of the CIA, including former
directors William Colby and George Bush, persuaded
the committee to restrict its inquiry into the matter
and to deliberately misrepresent the actual scope of
the activities in its final report. The multivolurne report
contains nine pages in which the use of journalists is
discussed in deliberately vague and sometimes
misleading terms. It makes no mention of the actual
number of journalists who undertook covert tasks for
the CIA. Nor does it adequately describe the role
played by newspaper and broadcast executives in
cooperating with the Agency.

THE AGENCY’S DEALINGS WITH THE PRESS BEGAN
during the earliest stages of the Cold War. Allen
Dulles, who became director of the CIA in 1953,
sought to establish a recruiting-and-cover capability

within America’s most prestigious journalistic
institutions. By operating under the guise of accredited
news correspondents, Dulles believed, CIA operatives
abroad would be accorded a degree of access and
freedom of movement unobtainable under almost any
other type of cover.

American publishers, like so many other corporate and
institutional leaders at the time, were willing to
commit the resources of their companies to the
struggle against “global Communism.” Accordingly,
the traditional line separating the American press
corps and government was often indistinguishable:
rarely was a news agency used to provide cover for CIA
operatives abroad without the knowledge and consent
of either its principal owner, publisher or senior editor.
Thus, contrary to the notion that the CIA insidiously
infiltrated the journalistic community, there is ample
evidence that America’s leading publishers and news
executives allowed themselves and their organizations
to become handmaidens to the intelligence services.
“Let’s not pick on some poor reporters, for God’s sake,”
William Colby exclaimed at one point to the Church
committee’s investigators. “Let’s go to the
managements. They were witting.” In all, about
twenty-five news organizations including those listed

at the beginning of this article) provided cover for the
Agency.

In addition to cover capability, Dulles initiated a
“debriefing” procedure under which American
correspondents returning from abroad routinely
emptied their notebooks and offered their impressions
to Agency personnel. Such arrangements, continued
by Dulles’ successors, to the present day, were made
with literally dozens of news organizations. In the
1950s, it was not uncommon for returning reporters to
be met at the ship by CIA officers. “There would be
these guys from the CIA flashing ID cards and looking
like they belonged at the Yale Club,” said Hugh
Morrow, a former Saturday Evening Post correspondent
who is now press secretary to former vice-president

Nelson Rockefeller. “It got to be so routine that you
felt a little miffed if you weren’t asked.”

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

7/21/2011 12:00 AM

example, a trip to a country
difficult to reach; in return, he
would seek nothing more than
the opportunity to debrief the
reporter afterward. A few more
lunches, a few more favors, and
only then might there be a
mention of a formal
arrangement — “That came
later,” said a CIA official, “after
you had the journalist on a
string.”

Another official described a
typical example of the way
accredited journalists (either
paid or unpaid by the CIA)
might be used by the Agency:
“In return for our giving them
information, we’d ask them to
do things that fit their roles as
journalists but that they
wouldn’t have thought of unless
we put it in their minds. For
instance, a reporter in Vienna
would say to our man, ‘I met an
interesting second secretary at
the Czech Embassy.” We'd say,
‘Can you get to know him? And
after you get to know him, can
you assess him? And then, can
you put him in touch with
us—would you mind us using
your apartment?”

Formal recruitment of reporters
was generally handled at high
levels—after the journalist had
undergone a thorough
background check. The actual
approach might even be made
by a deputy director or division
chief. On some occasions, no
discussion would he entered into
until the journalist had signed a
pledge of secrecy.

“The secrecy agreement was the
sort of ritual that got you into
the tabernacle,” said a former
assistant to the Director of
Central Intelligence. “After that
you had to play by the rules.”
David Attlee Phillips, former
Western Hemisphere chief of
clandestine services and a
former journalist himself,
estimated in an interview that at
least 200 journalists signed
secrecy agreements or
employment contracts with the
Agency in the past twenty-five
years. Phillips, who owned a
small English-language

newspaper in Santiago, Chile,
when he was recruited by the
CIA in 1950, described the
approach: “Somebody from the
Agency says, ‘I want you to help
me. 1 know you are a true-blue

American, but I want you to sign
a piece of paper before | tell you
what it’s about.’ | didn’t hesitate
to sign, and a lot of newsmen
didn’t hesitate over the next
twenty years.”

30f18



Carl Bernstein

CIA officials almost always refuse to divulge the names
of journalists who have cooperated with the Agency.
They say it would be unfair to judge these individuals
in a context different from the one that spawned the
relationships in the first place. “There was a time when
it wasn’t considered a crime to serve your
government,” said one high-level CIA official who

makes no secret of his bitterness. “This all has to be
considered in the context of the morality of the times,
rather than against latter-day standards—and

hypocritical standards at that.”

Many journalists who covered World War Il were close
to people in the Office of Strategic Services, the
wartime predecessor of the CIA; more important, they
were all on the same side. When the war ended and
many OSS officials went into the CIA, it was only
natural that these relationships would continue.
Meanwhile, the first postwar generation of journalists
entered the profession; they shared the same political
and professional values as their mentors. “You had a
gang of people who worked together during World War
Il and never got over it,” said one Agency official.
“They were genuinely motivated and highly susceptible
to intrigue and being on the inside. Then in the Fifties
and Sixties there was a national consensus about a
national threat. The Vietnam War tore everything to
pieces—shredded the consensus and threw it in the
air.” Another Agency official observed: “Many
journalists didn’t give a second thought to associating
with the Agency. But there was a point when the
ethical issues which most people had submerged
finally surfaced. Today, a lot of these guys vehemently
deny that they had any relationship with the Agency.”

From the outset, the use of journalists was among the
CIA’s most sensitive undertakings, with full knowledge
restricted to the Director of Central Intelligence and a
few of his chosen deputies. Dulles and his successors
were fearful of what would happen if a
journalist-operative’s cover was blown, or if details of

the Agency’s dealings with the press otherwise became
public. As a result, contacts with the heads of news
organizations were normally initiated by Dulles and
succeeding Directors of Central Intelligence; by the
deputy directors and division chiefs in charge of covert
operations—Frank Wisner, Cord Meyer Jr., Richard
Bissell, Desmond FitzGerald, Tracy Barnes, Thomas
Karamessines and Richard Helms himself a former UPI
correspondent); and, occasionally, by others in the CIA
hierarchy known to have an unusually close social
relationship with a particular publisher or broadcast

executive.l

James Angleton, who was recently removed as the
Agency’s head of counterintelligence operations, ran a
completely independent group of journalist-operatives
who performed sensitive and frequently dangerous
assignments; little is known about this group for the
simple reason that Angleton deliberately kept only the

vaguest of files.

The CIA even ran a formal training program in the
1950s to teach its agents to be journalists. Intelligence
officers were “taught to make noises like reporters,”
explained a high CIA official, and were then placed in
major news organizations with help from management.
“These were the guys who went through the ranks and
were told ‘You're going to he a journalist,”” the CIA
official said. Relatively few of the 400-some

relationships described in Agency files followed that
pattern, however; most involved persons who were
already bona fide journalists when they began

undertaking tasks for the Agency.

The Agency’s relationships with journalists, as
described in CIA files, include the following general

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

7/21/2011 12:00 AM

“One of the things we always
had going for us in terms of
enticing reporters,” observed a
CIA official who coordinated
some of the arrangements with
journalists, “was that we could
make them look better with their
home offices. A foreign
correspondent with ties to the
Company [the CIA] stood a
much better chance than his
competitors of getting the good
stories.”

Within the CIA,
journalist-operatives were

accorded elite status, a

consequence of the common
experience journalists shared
with high-level CIA officials.

Many had gone to the same
schools as their CIA handlers,
moved in the same circles,
shared fashionably liberal,
anti-Communist political values,

and were part of the same “old
boy” network that constituted
something of an establishment
elite in the media, politics and
academia of postwar America.
The most valued of these lent
themselves for reasons of
national service, not money.

The Agency’s use of journalists
in undercover operations has
been most extensive in Western
Europe (“That was the big focus,
where the threat was,” said one
CIA official), Latin America and
the Far East. In the 1950s and
1960s journalists were used as
intermediaries—spotting,
paying, passing instructions—to
members of the Christian
Democratic party in Italy and
the Social Democrats in
Germany, both of which covertly
received millions of dollars from
the CIA. During those years “we
had journalists all over Berlin
and Vienna just to keep track of
who the hell was coming in from
the East and what they were up
to,” explained a CIA official.

In the Sixties, reporters were
used extensively in the CIA
offensive against Salvador
Allende in Chile; they provided
funds to Allende’s opponents
and wrote anti-Allende

propaganda for CIA proprietary
publications that were
distributed in Chile. (CIA
officials insist that they make no
attempt to influence the content
of American newspapers, but
some fallout is inevitable: during
the Chilean offensive,
ClA-generated black

propaganda transmitted on the
wire service out of Santiago
often turned up in American
publications.)

4 of 18



Carl Bernstein 7/21/2011 12:00 AM

categories: According to CIA officials, the
Agency has been particularly
m Legitimate, accredited staff members of news sparing in its use of journalist
organizations—usually reporters. Some were paid; agents in Eastern Europe on
some worked for the Agency on a purely voluntary grounds that exposure might
basis. This group includes many of the best-known result in diplomatic sanctions

journalists who carried out tasks for the CIA. The files | @gainst the United States or in
show that the salaries paid to reporters by newspaper  Permanent prohibitions against

and broadcast networks were sometimes American correspondents
supplemented by nominal payments from the CIA, serving in some c_ountrles. The
either in the form of retainers, travel expenses or same officials claim that their

outlays for specific services performed. Almost all the  Use of journalists in the Soviet
payments were made in cash. The accredited category  Union has been even more

also includes photographers, administrative personnel | limited, but they remain _
of foreign news bureaus and members of broadcast extreme;ly guarded in _dls_cussmg
technical crews.) the subject. They are insistent,

however, in maintaining that the
Moscow correspondents of major
news organizations have not
been “tasked” or controlled by

Two of the Agency’s most valuable personal
relationships in the 1960s, according to CIA officials,
were with reporters who covered Latin America—Jerry

O'Leary of the Washington Star and Hal Hendrix of the | the Agency.

Miami News, a Pulitzer Prize winner who became a high

official of the International Telephone and Telegraph The Soviets, according to CIA
Corporation. Hendrix was extremely helpful to the officials, have consistently raised
Agency in providing information about individuals in false charges of CIA affiliation
Miami’s Cuban exile community. O’Leary was against individual American

considered a valued asset in Haiti and the Dominican  reporters as part of a continuing
Republic. Agency files contain lengthy reports of both  diplomatic game that often
men’s activities on behalf of the CIA. follows the ups and downs of
Soviet-American relations. The
O’Leary maintains that his dealings were limited to the | latest such charge by the
normal give-and-take that goes on between reporters  Russians—against Christopher
abroad and their sources. CIA officials dispute the Wren of the New York Times and
contention: “There’s no question Jerry reported for us,” Alfred Friendly Jr., formerly of
said one. “Jerry did assessing and spotting [of Newsweek, has no basis in fact,

prospective agents] but he was better as a reporter for they insist.

us.” Referring to O’Leary’s denials, the official added:

“l don’t know what in the world he’s worried about CIA officials acknowledge,
unless he’s wearing that mantle of integrity the Senate however, that such charges will
put on you journalists.” persist as long as the CIA

continues to use journalistic
cover and maintain covert
affiliations with individuals in
the profession. But even an
absolute prohibition against
Agency use of journalists would
not free reporters from
suspicion, according to many
Agency officials. “Look at the
Peace Corps,” said one source.
“We have had no affiliation there
and they [foreign governments]
still throw them out”

O’Leary attributes the difference of opinion to
semantics. “I might call them up and say something
like, ‘Papa Doc has the clap, did you know that?’ and
they’d put it in the file. | don’t consider that reporting
for them.... it’s useful to be friendly to them and,
generally, | felt friendly to them. But | think they were
more helpful to me than | was to them.” O’Leary took
particular exception to being described in the same
context as Hendrix. “Hal was really doing work for
them,” said O’Leary. “I’'m still with the Star. He ended
up at ITT.” Hendrix could not be reached for comment.
According to Agency officials, neither Hendrix nor
O’Leary was paid by the CIA.

m Stringers2 and freelancers. Most were payrolled by the Agency under standard
contractual terms. Their journalistic credentials were often supplied by cooperating news
organizations. some filed news stories; others reported only for the CIA. On some
occasions, news organizations were not informed by the CIA that their stringers were also
working for the Agency.

m Employees of so-called CIA “proprietaries.” During the past twenty-five years, the

Agency has secretly bankrolled numerous foreign press services, periodicals and
newspapers—both English and foreign language—which provided excellent cover for CIA
operatives. One such publication was the Rome Daily American, forty percent of which was
owned by the CIA until the 1970s. The Daily American went out of business this year,

m Editors, publishers and broadcast network executives. The CIAs relationship with most
news executives differed fundamentally from those with working reporters and stringers,
who were much more subject to direction from the Agency. A few executives—Arthur Hays
Sulzberger of the New York Times among them—signed secrecy agreements. But such
formal understandings were rare: relationships between Agency officials and media
executives were usually social—"The P and Q Street axis in Georgetown,” said one source.
“You don’t tell Wilharn Paley to sign a piece of paper saying he won’t fink.”

m Columnists and commentators. There are perhaps a dozen well known columnists and
broadcast commentators whose relationships with the CIA go far beyond those normally

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php 50f 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

maintained between reporters and their sources. They are referred to at the Agency as
“known assets” and can be counted on to perform a variety of undercover tasks; they are
considered receptive to the Agency’s point of view on various subjects. Three of the most
widely read columnists who maintained such ties with the Agency are C.L. Sulzberger of
the New York Times, Joseph Alsop, and the late Stewart Alsop, whose column appeared in
the New York Herald-Tribune, the Saturday Evening Post and Newsweek. CIA files contain
reports of specific tasks all three undertook. Sulzberger is still regarded as an active asset
by the Agency. According to a senior CIA official, “Young Cy Sulzberger had some uses....
He signed a secrecy agreement because we gave him classified information.... There was
sharing, give and take. We’'d say, ‘Wed like to know this; if we tell you this will it help you
get access to so-and-so?’ Because of his access in Europe he had an Open Sesame. We'd

ask him to just report: ‘What did so-and-so say, what did he look like, is he healthy?’ He

was very eager, he loved to cooperate.” On one occasion, according to several CIA
officials, Sulzberger was given a briefing paper by the Agency which ran almost verbatim
under the columnist’s byline in the Times. “Cycame out and said, ‘I’'m thinking of doing a
piece, can you give me some background?’” a CIA officer said. “We gave it to Cy as a
background piece and Cy gave it to the printers and put his name on it.” Sulzberger
denies that any incident occurred. “A lot of baloney,” he said.

Sulzberger claims that he was never formally “tasked” by the Agency and that he “would
never get caught near the spook business. My relations were totally informal—I had a
goodmany friends,” he said. “I’'m sure they consider me an asset. They can ask me
questions. They find out you're going to Slobovia and they say, ‘Can we talk to you when
you get back?’ ... Or they’ll want to know if the head of the Ruritanian government is
suffering from psoriasis. But | never took an assignment from one of those guys.... I've
known Wisner well, and Helms and even McCone [former CIA director John McCone] |
used to play golf with. But they’d have had to he awfully subtle to have used me.

Sulzberger says he was asked to sign the secrecy agreement in the 1950s. “A guy came
around and said, ‘You are a responsible newsman and we need you to sign this if we are
going to show you anything classified.” | said | didn’t want to get entangled and told
them, ‘Go to my uncle [Arthur Hays Sulzberger, then publisher of the New York Times]
and if he says to sign it I will.”” His uncle subsequently signed such an agreement,
Sulzberger said, and he thinks he did too, though he is unsure. “I don’t know,
twenty-some years is a long time.” He described the whole question as “a bubble in a

bathtub.”

Stewart Alsop’s relationship with the Agency was much more extensive than Sulzberger’s.
One official who served at the highest levels in the CIA said flatly: “Stew Alsop was a CIA
agent.” An equally senior official refused to define Alsop’s relationship with the Agency
except to say it was a formal one. Other sources said that Alsop was particularly helpful to
the Agency in discussions with, officials of foreign governments—asking questions to
which the CIA was seeking answers, planting misinformation advantageous to American

policy, assessing opportunities for CIA recruitment of well-placed foreigners.

“Absolute nonsense,” said Joseph Alsop of the notion that his brother was a CIA agent. “I
was closer to the Agency than Stew was, though Stew was very close. | dare say he did
perform some tasks—he just did the correct thing as an American.... The Founding Fathers
[of the CIA] were close personal friends of ours. Dick Bissell [former CIA deputy director]
was my oldest friend, from childhood. It was a social thing, my dear fellow. I never
received a dollar, I never signed a secrecy agreement. | didn’'t have to.... I've done things
for them when | thought they were the right thing to do. I call it doing my duty as a
citizen.

Alsop is willing to discuss on the record only two of the tasks he undertook: a visit to Laos
in 1952 at the behest of Frank Wisner, who felt other American reporters were using

anti-American sources about uprisings there; and a visit to the Phillipines in 1953 when

the CIA thought his presence there might affect the outcome of an election. “Des
FitzGerald urged me to go,” Alsop recalled. “It would be less likely that the election could
be stolen [by the opponents of Ramon Magsaysay] if the eyes of the world were on them.
| stayed with the ambassador and wrote about what happened.”

Alsop maintains that he was never manipulated by the Agency. “You can’t get entangled
so they have leverage on you,” he said. “But what | wrote was true. My view was to get
the facts. If someone in the Agency was wrong, | stopped talking to them—they’d given
me phony goods.” On one occasion, Alsop said, Richard Helms authorized the head of the
Agency’s analytical branch to provide Alsop with information on Soviet military presence
along the Chinese border. “The analytical side of the Agency had been dead wrong about
the war in Vietnam—they thought it couldn’t be won,” said Alsop. “And they were wrong
on the Soviet buildup. | stopped talking to them.” Today, he says, “People in our business
would be outraged at the kinds of suggestions that were made to me. They shouldn’t be.
The CIA did not open itself at all to people it did not trust. Stew and | were trusted, and
I’'m proud of it.”

MURKY DETAILS OF CIA RELATIONSHIPS WITH INDIVIDUALS and news organizations
began trickling out in 1973 when it was first disclosed that the CIA had, on occasion,

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

6 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

employed journalists. Those reports, combined with new information, serve as casebook
studies of the Agency’s use of journalists for intelligence purposes. They include:

m The New York Times. The Agency’s relationship with the Times was by far its most
valuable among newspapers, according to CIA officials. From 1950 to 1966, about ten CIA
employees were provided Times cover under arrangements approved by the newspaper’s
late publisher, Arthur Hays Sulzberger. The cover arrangements were part of a general
Times policy—set by Sulzberger—to provide assistance to the CIA whenever possible.

Sulzberger was especially close to Allen Dulles. “At that level of contact it was the mighty
talking to the mighty,” said a high-level CIA official who was present at some of the

discussions. “There was an agreement in principle that, yes indeed, we would help each
other. The question of cover came up on several occasions. It was agreed that the actual
arrangements would be handled by subordinates.... The mighty didn’t want to know the
specifics; they wanted plausible deniability.

A senior CIA official who reviewed a portion of the Agency’s files on journalists for two
hours onSeptember 15th, 1977, said he found documentation of five instances in which
the Times had provided cover for CIA employees between 1954 and 1962. In each
instance he said, the arrangements were handled by executives of the Times; the
documents all contained standard Agency language “showing that this had been checked
out at higher levels of the New York Times,” said the official. The documents did not
mention Sulzberger’'s name, however—only those of subordinates whom the official
refused to identify.

The CIA employees who received Times credentials posed as stringers for the paper
abroad and worked as members of clerical staffs in the Times’ foreign bureaus. Most were
American; two or three were foreigners.

CIA officials cite two reasons why the Agency’s working relationship with the Times was
closer and more extensive than with any other paper: the fact that the Times maintained
the largest foreign news operation in American daily journalism; and the close personal
ties between the men who ran both institutions.

Sulzberger informed a number of reporters and editors of his general policy of cooperation
with the Agency. “We were in touch with them—they’d talk to us and some cooperated,”
said a CIA official. The cooperation usually involved passing on information and “spotting”
prospective agents among foreigners.

Arthur Hays Sulzberger signed a secrecy agreement with the CIA in the 1950s, according
to CIA officials—a fact confirmed by his nephew, C.L. Sulzberger. However, there are
varying interpretations of the purpose of the agreement: C.L. Sulzberger says it
represented nothing more than a pledge not to disclose classified information made
available to the publisher. That contention is supported by some Agency officials. Others
in the Agency maintain that the agreement represented a pledge never to reveal any of
the Times’ dealings with the CIA, especially those involving cover. And there are those
who note that, because all cover arrangements are classified, a secrecy agreement would
automatically apply to them.

Attempts to find out which individuals in the Times organization made the actual
arrangements for providing credentials to CIA personnel have been unsuccessful. In a
letter to reporter Stuart Loory in 1974, Turner Cadedge, managing editor of the Times
from 1951 to 1964, wrote that approaches by the CIA had been rebuffed by the
newspaper. “I knew nothing about any involvement with the CIA... of any of our foreign
correspondents on the New York Times. | heard many times of overtures to our men by
the CIA, seeking to use their privileges, contacts, immunities and, shall we say, superior
intelligence in the sordid business of spying and informing. If any one of them succumbed
to the blandishments or cash offers, | was not aware of it. Repeatedly, the CIA and other
hush-hush agencies sought to make arrangements for ‘cooperation’ even with Times

management, especially during or soon after World War 11, but we always resisted. Our
motive was to protect our credibility.”

According to Wayne Phillips, a former Timesreporter, the CIA invoked Arthur Hays
Sulzberger’s name when it tried to recruit him as an undercover operative in 1952 while
he was studying at Columbia University’s Russian Institute. Phillips said an Agency official
told him that the CIA had “a working arrangement” with the publisher in which other
reporters abroad had been placed on the Agency’s payroll. Phillips, who remained at the
Times until 1961, later obtained CIA documents under the Freedom of Information Act
which show that the Agency intended to develop him as a clandestine “asset” for use
abroad.

On January 31st, 1976, the Times carried a brief story describing the CIAs attempt to
recruit Phillips. It quoted Arthur Ochs Sulzberger, the present publisher, as follows: “I
never heard of the Times being approached, either in my capacity as publisher or as the
son of the late Mr. Sulzberger.” The Times story, written by John M. Crewdson, also
reported that Arthur Hays Sulzberger told an unnamed former correspondent that he
might he approached by the CIA after arriving at a new post abroad. Sulzberger told him

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

7 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

that he was not “under any obligation to agree,” the story said and that the publisher
himself would be “happier” if he refused to cooperate. “But he left it sort of up to me,” the
Times quoted its former reporter as saying. “The message was if | really wanted to do
that, okay, but he didn’t think it appropriate for a Times correspondent”

C.L. Sulzberger, in a telephone interview, said he had no knowledge of any CIA personnel
using Times cover or of reporters for the paper working actively for the Agency. He was
the paper’s chief of foreign service from 1944 to 1954 and expressed doubt that his uncle
would have approved such arrangements. More typical of the late publisher, said
Sulzberger, was a promise made to Allen Dulles’ brother, John Foster, then secretary of
state, that no Times staff member would be permitted to accept an invitation to visit the
People’s Republic of China without John Foster Dulles’ consent. Such an invitation was
extended to the publisher’s nephew in the 1950s; Arthur Sulzberger forbade him to
accept it. “It was seventeen years before another Times correspondent was invited,” C.L.
Sulzberger recalled.

m The Columbia Broadcasting System. CBS was unquestionably the CIAs most valuable
broadcasting asset. CBS President William Paley and Allen Dulles enjoyed an easy working
and social relationship. Over the years, the network provided cover for CIA employees,
including at least one well-known foreign correspondent and several stringers; it supplied

outtakes of newsfilm to the CIA3; established a formal channel of communication between
the Washington bureau chief and the Agency; gave the Agency access to the CBS
newsfilm library; and allowed reports by CBS correspondents to the Washington and New
York newsrooms to be routinely monitored by the CIA. Once a year during the 1950s and
early 1960s, CBS correspondents joined the CIA hierarchy for private dinners and
briefings.

The details of the CBS-CIA arrangements were worked out by subordinates of both Dulles

and Paley. “The head of the company doesn’t want to know the fine points, nor does the
director,” said a CIA official. “Both designate aides to work that out. It keeps them above
the battle.” Dr. Frank Stanton, for 25 years president of the network, was aware of the
general arrangements Paley made with Dulles—including those for cover, according to CIA
officials. Stanton, in an interview last year, said he could not recall any cover
arrangements.) But Paley’s designated contact for the Agency was Sig Mickelson,
president of CBS News between 1954 and 1961. On one occasion, Mickelson has said, he
complained to Stanton about having to use a pay telephone to call the CIA, and Stanton
suggested he install a private line, bypassing the CBS switchboard, for the purpose.
According to Mickelson, he did so. Mickelson is now president of Radio Free Europe and
Radio Liberty, both of which were associated with the CIA for many years.

In 1976, CBS News president Richard Salant ordered an in-house investigation of the

network's dealings with the CIA. Some of its findings were first disclosed by Robert
Scheer in the Los Angeles Times.) But Salant's report makes no mention of some of his
own dealings with the Agency, which continued into the 1970s.

Many details about the CBS-CIA relationship were found in Mickelson's files by two

investigators for Salant. Among the documents they found was a September 13th, 1957,
memo to Mickelson fromTed Koop, CBS News bureau chief in Washington from 1948 to
1961. It describes a phone call to Koop from Colonel Stanley Grogan of the CIA: "Grogan
phoned to say that Reeves [J. B. Love Reeves, another CIA official] is going to New York to
be in charge of the CIA contact office there and will call to see you and some of your
confreres. Grogan says normal activities will continue to channel through the Washington
office of CBS News." The report to Salant also states: "Further investigation of Mickelson's
files reveals some details of the relationship between the CIA and CBS News.... Two key
administrators of this relationship were Mickelson and Koop.... The main activity appeared
to be the delivery of CBS newsfilm to the CIA.... In addition there is evidence that, during
1964 to 1971, film material, including some outtakes, were supplied by the CBS Newsfilm
Library to the CIA through and at the direction of Mr. Koop4.... Notes in Mr. Mickelson's
files indicate that the CIA used CBS films for training... All of the above Mickelson
activities were handled on a confidential basis without mentioning the words Central
Intelligence Agency. The films were sent to individuals at post-office box numbers and

were paid for by individual, nor government, checks. ..." Mickelson also regularly sent the
CIA an internal CBS newsletter, according to the report.

Salant's investigation led him to conclude that Frank Kearns, a CBS-TV reporter from

1958 to 1971, "was a CIA guy who got on the payroll somehow through a CIA contact
with somebody at CBS." Kearns and Austin Goodrich, a CBS stringer, were undercover CIA
employees, hired under arrangements approved by Paley.

Last year a spokesman for Paley denied a report by former CBS correspondent Daniel
Schorr that Mickelson and he had discussed Goodrich's CIA status during a meeting with
two Agency representatives in 1954. The spokesman claimed Paley had no knowledge that
Goodrich had worked for the CIA. "When | moved into the job | was told by Paley that
there was an ongoing relationship with the CIA," Mickelson said in a recent interview. "He
introduced me to two agents who he said would keep in touch. We all discussed the
Goodrich situation and film arrangements. | assumed this was a normal relationship at the

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

8 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

time. This was at the height of the Cold War and | assumed the communications media
were cooperating—though the Goodrich matter was compromising.

At the headquarters of CBS News in New York, Paley's cooperation with the CIA is taken
for granted by many news executives and reporters, despite tile denials. Paley, 76, was
not interviewed by Salant's investigators. "It wouldn't do any good," said one CBS
executive. "It is the single subject about which his memory has failed.”

Salant discussed his own contacts with the CIA, and the fact he continued many of his
predecessor's practices, in an interview with this reporter last year. The contacts, he said,
began in February 1961, "when | got a phone call from a CIA man who said he had a
working relationship with Sig Mickelson. The man said, '"Your bosses know all about it.
According to Salant, the CIA representative asked that CBS continue to supply the Agency
with unedited newstapes and make its correspondents available for debriefingby Agency
officials. Said Salant: "l said no on talking to the reporters, and let them see broadcast
tapes, but no outtakes. This went on for a number of years—into the early Seventies."

In 1964 and 1965, Salant served on a super-secret CIA task force which explored
methods of beaming American propaganda broadcasts to the People's Republic of China.
The other members of the four-man study team were Zbigniew Brzezinski, then a
professor at Columbia University; William Griffith, then professor of political science at the
Massachusetts Institute of Technology., and John Haves, then vice-president of the

Washington Post Company for radio-TV5. The principal government officials associated
with the project were Cord Meyer of the CIA; McGeorge Bundy, then special assistant to
the president for national security; Leonard Marks, then director of the USIA; and Bill
Moyers, then special assistant to President Lyndon Johnson and now a CBS correspondent.

Salant's involvement in the project began with a call from Leonard Marks, "who told me
the White House wanted to form a committee of four people to make a study of U.S.
overseas broadcasts behind the Iron Curtain.” When Salant arrived in Washington for the
first meeting he was told that the project was CIA sponsored. "lts purpose,” he said, "was
to determine how best to set up shortwave broadcasts into Red China.” Accompanied by a
CIA officer named Paul Henzie, the committee of four subsequently traveled around the
world inspecting facilities run by Radio Free Europe and Radio Liberty both CIA-run

operations at the time), the Voice of America and Armed Forces Radio. After more than a
year of study, they submitted a report to Moyers recommending that the government
establish a broadcast service, run by the Voice of America, to be beamed at the People's
Republic of China. Salant has served two tours as head of CBS News, from 1961-64 and

1966-present. At the time of the China project he was a CBS corporate executive.)

= Time and Newsweek magazines. According to CIA and Senate sources, Agency files
contain written agreements with former foreign correspondents and stringers for both the
weekly news magazines. The same sources refused to say whether the CIA has ended all
its associations with individuals who work for the two publications. Allen Dulles often
interceded with his good friend, the late Henry Luce, founder of Time and Life magazines,
who readily allowed certain members of his staff to work for the Agency and agreed to
provide jobs and credentials for other CIA operatives who lacked journalistic experience.

For many years, Luce's personal emissary to the CIA was C.D. Jackson, a Time Inc.,
vice-president who was publisher of Life magazine from 1960 until his death in
1964.While a Time executive, Jackson coauthored a ClIA-sponsored study recommending
the reorganization of the American intelligence services in the early 1950s. Jackson,
whose Time-Life service was interrupted by a one-year White House tour as an assistant
to President Dwight Eisenhower, approved specific arrangements for providing CIA
employees with Time-Life cover. Some of these arrangements were made with the
knowledge of Luce's wife, Clare Boothe. Other arrangements for Time cover, according to
CIA officials including those who dealt with Luce), were made with the knowledge of
Hedley Donovan, now editor-in-chief of Time Inc. Donovan, who took over editorial
direction of all Time Inc. publications in 1959, denied in a telephone interview that he
knew of any such arrangements. "I was never approached and I'd be amazed if Luce

approved such arrangements,"” Donovan said. "Luce had a very scrupulous regard for the
difference between journalism and government."”

In the 1950s and early 1960s, Time magazine's foreign correspondents attended CIA
"briefing™ dinners similar to those the CIA held for CBS. And Luce, according to CIA
officials, made it a regular practice to brief Dulles or other high Agency officials when he
returned from his frequent trips abroad. Luce and the men who ran his magazines in the
1950s and 1960s encouraged their foreign correspondents to provide help to the CIA,
particularly information that might be useful to the Agency for intelligence purposes or
recruiting foreigners.

At Newsweek, Agency sources reported, the CIA engaged the services of' several foreign
correspondents and stringers under arrangements approved by senior editors at the

magazine. Newsweek's stringer in Rome in the mid-Fifties made little secret of the fact

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

9 0f 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

that he worked for the CIA. Malcolm Muir, Newsweek's editor from its founding in 1937
until its sale to the Washington Post Company in 1961, said in a recent interview that his
dealings with the CIA were limited to private briefings he gave Allen Dulles after trips
abroad and arrangements he approved for regular debriefing of Newsweek correspondents
by the Agency. He said that he had never provided cover for CIA operatives, but that
others high in the Newsweek organization might have done so without his knowledge.

"I would have thought there might have been stringers who were agents, but | didn't
know who they were,"” said Muir. "I do think in those days the CIA kept pretty close touch
with all responsible reporters. Whenever | heard something that | thought might be of
interest to Allen Dulles, 1'd call him up.... At one point he appointed one of his CIA men to
keep in regular contact with our reporters, a chap that | knew but whose name | can't
remember. | had a number of friends in Alien Dulles' organization.” Muir said that Harry
Kern, Newsweek's foreign editor from 1945 until 1956, and Ernest K. Lindley, the
magazine's Washington bureau chief during the same period "regularly checked in with
various fellows in the CIA."

"To the best of my knowledge." said Kern, "nobody at Newsweek worked for the CIA... The
informal relationship was there. Why have anybody sign anything? What we knew we told
them [the CIA] and the State Department.... When | went to Washington, | would talk to
Foster or Allen Dulles about what was going on. ... We thought it was admirable at the
time. We were all on the same side."” CIA officials say that Kern's dealings with the
Agency were extensive. In 1956, he left Newsweek to run Foreign Reports, a

Washington-based newsletter whose subscribers Kern refuses to identify.

Ernest Lindley, who remained at Newsweek until 1961, said in a recent interview that he
regularly consulted with Dulles and other high CIA officials before going abroad and
briefed them upon his return. "Allen was very helpful to me and | tried to reciprocate
when | could,” he said. "I'd give him my impressions of people I'd met overseas. Once or
twice he asked me to brief a large group of intelligence people; when I came back from
the Asian-African conference in 1955, for example; they mainly wanted to know about

various people.”

As Washington bureau chief, Lindley said he learned from Malcolm Muir that the
magazine's stringer in southeastern Europe was a CIA contract employee—given
credentials under arrangements worked out with the management. "I remember it came
up—whether it was a good idea to keep this person from the Agency; eventually it was
decided to discontinue the association,"” Lindley said.

When Newsweek waspurchased by the Washington Post Company, publisher Philip L.
Graham was informed by Agency officials that the CIA occasionally used the magazine for
cover purposes, according to CIA sources. "It was widely known that Phil Graham was
somebody you could get help from," said a former deputy director of the Agency. "Frank
Wisner dealt with him." Wisner, deputy director of the CIA from 1950 until shortly before
his suicide in 1965, was the Agency's premier orchestrator of "black" operations, including
many in which journalists were involved. Wisner liked to boast of his "mighty Wurlitzer," a
wondrous propaganda instrument he built, and played, with help from the press.) Phil
Graham was probably Wisner's closest friend. But Graharn, who committed suicide in
1963, apparently knew little of the specifics of any cover arrangements with Newsweek,
CIA sources said.

In 1965-66, an accredited Newsweek stringer in the Far East was in fact a CIA contract

employee earning an annual salary of $10,000 from the Agency, according to Robert T.
Wood, then a CIA officer in the Hong Kong station. Some, Newsweek correspondents and
stringers continued to maintain covert ties with the Agency into the 1970s, CIA sources
said.

Information about Agency dealings with the Washington Post newspaper is extremely
sketchy. According to CIA officials, some Post stringers have been CIA employees, but
these officials say they do not know if anyone in the Post management was aware of the
arrangements.

All editors-in-chief and managing editors of the Post since 1950 say they knew of no

formal Agency relationship with either stringers or members of the Post staff. “If anything
was done it was done by Phil without our knowledge,” said one. Agency officials,
meanwhile, make no claim that Post staff members have had covert affiliations with the
Agency while working for the paper.6

Katharine Graham, Philip Graham’s widow and the current publisher of the Post, says she
has never been informed of any CIA relationships with either Post or Newsweek personnel.
In November of 1973, Mrs. Graham called William Colby and asked if any Post stringers or
staff members were associated with the CIA. Colby assured her that no staff members
were employed by the Agency but refused to discuss the question of stringers.

m The Louisville Courier-Journal. From December 1964 until March 1965, a CIA undercover
operative named Robert H. Campbell worked on the Courier-Journal. According to

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

10 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

high-level CIA sources, Campbell was hired by the paper under arrangements the Agency

made with Norman E. Isaacs, then executive editor of the Courier-Journal. Barry Bingham
Sr., then publisher of the paper, also had knowledge of the arrangements, the sources
said. Both Isaacs and Bingham have denied knowing that Campbell was an intelligence
agent when he was hired.

The complex saga of Campbell’s hiring was first revealed in a Courier-Journal story written
by James R Herzog on March 27th, 1976, during the Senate committee’s investigation,
Herzog’s account began: “When 28-year-old Robert H. Campbell was hired as a

Courier-Journal reporter in December 1964, he couldn’t type and knew little about news
writing.” The account then quoted the paper’s former managing editor as saying that
Isaacs told him that Campbell was hired as a result of a CIA request: “Norman said, when
he was in Washington [in 1964], he had been called to lunch with some friend of his who
was with the CIA [and that] he wanted to send this young fellow down to get him a little
knowledge of newspapering.” All aspects of Campbell’s hiring were highly unusual. No
effort had been made to check his credentials, and his employment records contained the
following two notations: “Isaacs has files of correspondence and investigation of this
man”; and, “Hired for temporary work—no reference checks completed or needed.”

The level of Campbell’s journalistic abilities apparently remained consistent during his
stint at the paper, “The stuff that Campbell turned in was almost unreadable,” said a
former assistant city editor. One of Campbell’s major reportorial projects was a feature
about wooden Indians. It was never published. During his tenure at the paper, Campbell
frequented a bar a few steps from the office where, on occasion, he reportedly confided to
fellow drinkers that he was a CIA employee.

According to CIA sources, Campbell’s tour at the Courier-Journal was arranged to provide
him with a record of journalistic experience that would enhance the plausibility of future
reportorial cover and teach him something about the newspaper business. The
Courier-Journal’s investigation also turned up the fact that before coming to Louisville he
had worked briefly for the Hornell, New York, Evening Tribune, published by Freedom
News, Inc. CIA sources said the Agency had made arrangements with that paper’s
management to employ Campbell.7

At the Courier-Journal, Campbell was hired under arrangements made with Isaacs and
approved by Bingham, said CIA and Senate sources. “We paid the Courier-Journal so they
could pay his salary,” said an Agency official who was involved in the transaction.
Responding by letter to these assertions, Isaacs, who left Louisville to become president
and publisher of the Wilmington Delaware) News & Journal, said: “All I can do is repeat
the simple truth—that never, under any circumstances, or at any time, have | ever
knowingly hired a government agent. I've also tried to dredge my memory, but
Campbell’s hiring meant so little to me that nothing emerges.... None of this is to say that
I couldn’t have been ‘had.””.Barry Bingham Sr., said last year in a telephone interview
that he had no specific memory of Campbell’s hiring and denied that he knew of any
arrangements between the newspaper’s management and the CIA. However, CIA officials
said that the Courier-Journal, through contacts with Bingham, provided other unspecified

assistance to the Agency in the 1950s and 1960s. The Courier-Journal’s detailed,

front-page account of Campbell’s hiring was initiated by Barry Bingham Jr., who
succeeded his father as editor and publisher of the paper in 1971. The article is the only
major piece of self-investigation by a newspaper that has appeared on this subject.8

m The American Broadcasting Company and the National Broadcasting Company.
According to CIA officials, ABC continued to provide cover for some CIA operatives
through the 1960s. One was Sam Jaffe who CIA officials said performed clandestine tasks
for the Agency. Jaffe has acknowledged only providing the CIA with information. In
addition, another well-known network correspondent performed covert tasks for the

Agency, said CIA sources. At the time of the Senate bearings, Agency officials serving at
the highest levels refused to say whether the CIA was still maintaining active relationships
with members of the ABC-News organization. All cover arrangements were made with the

knowledge off ABC executives, the sources said.

These same sources professed to know few specifies about the Agency’s relationships with
NBC, except that several foreign correspondents of the network undertook some
assignments for the Agency in the 1950s and 1960s. “It was a thing people did then,”
said Richard Wald, president of NBC News since 1973. “l wouldn’t be surprised if people
here—including some of the correspondents in those days—had connections with the
Agency.”

m The Copley Press, and its subsidiary, the Copley News Service. This relationship, first
disclosed publicly by reporters Joe Trento and Dave Roman in Penthouse magazine, is said
by CIA officials to have been among the Agency’s most productive in terms of getting
“outside” cover for its employees. Copley owns nine newspapers in California and lllinois
—among them the San Diego Union and Evening Tribune. The Trento-Roman account,

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

11 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

which was financed by a grant from the Fund for Investigative Journalism, asserted that
at least twenty-three Copley News Service employees performed work for the CIA. “The

Agency’s involvement with the Copley organization is so extensive that it’'s almost
impossible to sort out,” said a CIA official who was asked about the relationship late in
1976. Other Agency officials said then that James S. Copley, the chain’s owner until his
death in 1973, personally made most of the cover arrangements with the CIA.

According to Trento and Roman, Copley personally volunteered his news service to
then-president Eisenhower to act as “the eyes and ears” against “the Communist threat in
Latin and Central America” for “our intelligence services.” James Copley was also the
guiding hand behind the Inter-American Press Association, a CIA-funded organization

with heavy membership among right-wing Latin American newspaper editors.

m Other major news organizations. According to Agency officials, CIA files document
additional cover arrangements with the following news-gathering organizations, among

others: the New York Herald-Tribune, the Saturday-Evening Post, Scripps-Howard

Newspapers, Hearst Newspapers Seymour K. Freidin, Hearst’s current London bureau chief
and a former Herald-Tribune editor and correspondent, has been identified as a CIA
operative by Agency sources), Associated Press,9 United Press International, the Mutual
Broadcasting System, Reuters and the Miami Herald. Cover arrangements with the Herald,
according to CIA officials, were unusual in that they were made “on the ground by the CIA
station in Miami, not from CIA headquarters.

“And that’s just a small part of the list,” in the words of one official who served in the CIA
hierarchy. Like many sources, this official said that the only way to end the uncertainties
about aid furnished the Agency by journalists is to disclose the contents of the CIA files—a
course opposed by almost all of the thirty-five present and former CIA officials interviewed

over the course of a year.

COLBY CUTS HIS LOSSES

THE CIA’S USE OF JOURNALISTS CONTINUED VIRTUALLY unabated until 1973 when, in
response to public disclosure that the Agency had secretly employed American reporters,
William Colby began scaling down the program. In his public statements, Colby conveyed
the impression that the use of journalists had been minimal and of limited importance to
the Agency.

He then initiated a series of moves intended to convince the press, Congress and the
public that the CIA had gotten out of the news business. But according to Agency officials,
Colby had in fact thrown a protective net around his valuable intelligence in the
journalistic community. He ordered his deputies to maintain Agency ties with its best
journalist contacts while severing formal relationships with many regarded as inactive,
relatively unproductive or only marginally important. In reviewing Agency files to comply
with Colby’s directive, officials found that many journalists had not performed useful
functions for the CIA in years. Such relationships, perhaps as many as a hundred, were
terminated between 1973 and 1976.

Meanwhile, important CIA operatives who had been placed on the staffs of some major
newspaper and broadcast outlets were told to resign and become stringers or freelancers,
thus enabling Colby to assure concerned editors that members of their staffs were not CIA
employees. Colby also feared that some valuable stringer-operatives might find their
covers blown if scrutiny of the Agency’s ties with journalists continued. Some of these
individuals were reassigned to jobs on so-called proprietary publications—foreign

periodicals and broadcast outlets secretly funded and staffed by the CIA. Other journalists
who had signed formal contracts with the CIA—making them employees of the
Agency—were released from their contracts, and asked to continue working under less
formal arrangements.

In November 1973, after many such shifts had been made, Colby told reporters and
editors from the New York Times and the Washington Star that the Agency had “some
three dozen” American newsmen “on the CIA payroll,” including five who worked for
“general-circulation news organizations.” Yet even while the Senate Intelligence

Committee was holding its hearings in 1976, according to high-level CIA sources, the CIA

continued to maintain ties with seventy-five to ninety journalists of every description

—executives, reporters, stringers, photographers, columnists, bureau clerks and members
of broadcast technical crews. More than half of these had been moved off CIA contracts
and payrolls but they were still bound by other secret agreements with the Agency.
According to an unpublished report by the House Select Committee on Intelligence,
chaired by Representative Otis Pike, at least fifteen news organizations were still providing
cover for CIA operatives as of 1976.

Colby, who built a reputation as one of the most skilled undercover tacticians in the CIA’s
history, had himself run journalists in clandestine operations before becoming director in
1973. But even he was said by his closest associates to have been disturbed at how

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

12 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

extensively and, in his view, indiscriminately, the Agency continued to use journalists at
the time he took over. “Too prominent,” the director frequently said of some of the
individuals and news organizations then working with the CIA. Others in the Agency refer
to their best-known journalistic assets as “brand names.”)

“Colby’s concern was that he might lose the resource altogether unless we became a little
more careful about who we used and how we got them,” explained one of the former
director’s deputies. The thrust of Colby’s subsequent actions was to move the Agency’s
affiliations away from the so-called “majors” and to concentrate them instead in smaller

newspaper chains, broadcasting groups and such specialized publications as trade journals
and newsletters.

After Colby left the Agency on January 28th, 1976, and was succeeded by George Bush,
the CIA announced a new policy: “Effective immediately, the CIA will not enter into any
paid or contractual relationship with any full-time or part-time news correspondent

accredited by any U.S. news service, newspaper, periodical, radio or television network or
station” At the time of the announcement, the Agency acknowledged that the policy would
result in termination of less than half of the relationships with the 50 U.S. journalists it
said were still affiliated with the Agency. The text of the announcement noted that the CIA
would continue to “welcome” the voluntary, unpaid cooperation of journalists. Thus, many
relationships were permitted to remain intact.

The Agency’s unwillingness to end its use of journalists and its continued relationships
with some news executives is largely the product of two basic facts of the intelligence
game: journalistic cover is ideal because of the inquisitive nature of a reporter’s job; and
many other sources of institutional cover have been denied the CIA in recent years by
businesses, foundations and educational institutions that once cooperated with the
Agency.

“It’s tough to run a secret agency in this country,” explained one high-level CIA official.
“We have a curious ambivalence about intelligence. In order to serve overseas we need
cover. But we have been fighting a rear-guard action to try and provide cover. The Peace

Corps is off-limits, so is USIA, the foundations and voluntary organizations have been

off-limits since ‘67, and there is a self-imposed prohibition on Fulbrights [Fulbright

Scholars]. If you take the American community and line up who could work for the CIA
and who couldn’t there is a very narrow potential. Even the Foreign Service doesn’t want
us. So where the hell do you go? Business is nice, but the press is a natural. One
journalist is worth twenty agents. He has access, the ability to ask questions without
arousing suspicion.”

ROLE OF THE CHURCH COMMITTEE

DESPITE THE EVIDENCE OF WIDESPREAD CIA USE OF journalists, the Senate Intelligence
Committee and its staff decided against questioning any of the reporters, editors,
publishers or broadcast executives whose relationships with the Agency are detailed in
CIA files.

According to sources in the Senate and the Agency, the use of journalists was one of two
areas of inquiry which the CIA went to extraordinary lengths to curtail. The other was the
Agency’s continuing and extensive use of academics for recruitment and information
gathering purposes.

In both instances, the sources said, former directors Colby and Bush and CIA special
counsel Mitchell Rogovin were able to convince key members of the committee that full
inquiry or even limited public disclosure of the dimensions of the activities would do
irreparable damage to the nation’s intelligence-gathering apparatus, as well as to the
reputations of hundreds of individuals. Colby was reported to have been especially
persuasive in arguing that disclosure would bring on a latter-day “witch hunt” in which
the victims would be reporters, publishers and editors.

Walter Elder, deputy to former CIA director McCone and the principal Agency liaison to the
Church committee, argued that the committee lacked jurisdiction because there had been
no misuse of journalists by the CIA; the relationships had been voluntary. Elder cited as
an example the case of the Louisville Courier-Journal. “Church and other people on the

committee were on the chandelier about the Courier-Journal,” one Agency official said,

“until we pointed out that we had gone to the editor to arrange cover, and that the editor
had said, ‘Fine.””

Some members of the Church committee and staff feared that Agency officials had gained
control of the inquiry and that they were being hoodwinked. “The Agency was extremely
clever about it and the committee played right into its hands,” said one congressional
source familiar with all aspects of the inquiry. “Church and some of the other members
were much more interested in making headlines than in doing serious, tough
investigating. The Agency pretended to be giving up a lot whenever it was asked about

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

13 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

the flashy stuff—assassinations and secret weapons and James Bond operations. Then,
when it came to things that they didn’t want to give away, that were much more
important to the Agency, Colby in particular called in his chits. And the committee bought
it.”

The Senate committee’s investigation into the use of journalists was supervised by
William B. Bader, a former CIA intelligence officer who returned briefly to the Agency this
year as deputy to CIA director Stansfield Turner and is now a high-level intelligence

official at the Defense Department. Bader was assisted by David Aaron, who now serves as
the deputy to Zbigniew Brzezinski, President Carter’s national security adviser.

According to colleagues on the staff of the Senate inquiry, both Bader and Aaron were
disturbed by the information contained in CIA files about journalists; they urged that
further investigation he undertaken by the Senate’s new permanent CIA oversight
committee. That committee, however, has spent its first year of existence writing a new
charter for the CIA, and members say there has been little interest in delving further into
the CIA’s use of the press.

Bader’s investigation was conducted under unusually difficult conditions. His first request
for specific information on the use of journalists was turned down by the CIA on grounds
that there had been no abuse of authority and that current intelligence operations might
he compromised. Senators Walter Huddleston, Howard Baker, Gary Hart, Walter Mondale
and Charles Mathias—who had expressed interest in the subject of the press and the
ClA—shared Bader’s distress at the CIA’s reaction. In a series of phone calls and meetings
with CIA director George Bush and other Agency officials, the senators insisted that the
committee staff be provided information about the scope of CIA-press activities. Finally,

Bush agreed to order a search of the files and have those records pulled which deals with
operations where journalists had been used. But the raw files could not he made available
to Bader or the committee, Bush insisted. Instead, the director decided, his deputies
would condense the material into one-paragraph summaries describing in the most

general terms the activities of each individual journalist. Most important, Bush decreed,
the names of journalists and of the news organizations with which they were affiliated
would be omitted from the summaries. However, there might be some indication of the
region where the journalist had served and a general description of the type of news
organization for which he worked.

Assembling the summaries was difficult, according to CIA officials who supervised the job.
There were no “journalist files” per se and information had to be collected from divergent
sources that reflect the highly compartmentalized character of the CIA. Case officers who
had handled journalists supplied some names. Files were pulled on various undercover
operations in which it seemed logical that journalists had been used. Significantly, all
work by reporters for the Agency under the category of covert operations, not foreign
intelligence.) Old station records were culled. “We really had to scramble,” said one
official.

After several weeks, Bader began receiving the summaries, which numbered over 400 by
the time the Agency said it had completed searching its files.

The Agency played an intriguing numbers game with the committee. Those who prepared
the material say it was physically impossible to produce all of the Agency’s files on the use
of journalists. “We gave them a broad, representative picture,” said one agency official.
“We never pretended it was a total description of the range of activities over 25 years, or
of the number of journalists who have done things for us.” A relatively small number of
the summaries described the activities of foreign journalists—including those working as
stringers for American publications. Those officials most knowledgeable about the subject
say that a figure of 400 American journalists is on the low side of the actual number who
maintained covert relationships and undertook clandestine tasks.

Bader and others to whom he described the contents of the summaries immediately
reached some general conclusions: the sheer number of covert relationships with
journalists was far greater than the CIA had ever hinted; and the Agency’s use of
reporters and news executives was an intelligence asset of the first magnitude. Reporters
had been involved in almost every conceivable kind of operation. Of the 400-plus

individuals whose activities were summarized, between 200 and 250 were “working
journalists” in the usual sense of the term—reporters, editors, correspondents,
photographers; the rest were employed at least nominally) by book publishers, trade
publications and newsletters.

Still, the summaries were just that: compressed, vague, sketchy, incomplete. They could
be subject to ambiguous interpretation. And they contained no suggestion that the CIA
had abused its authority by manipulating the editorial content of American newspapers or
broadcast reports.

Bader’s unease with what he had found led him to seek advice from several experienced
hands in the fields of foreign relations and intelligence. They suggested that he press for
more information and give those members of the committee in whom he had the most

confidence a general idea of what the summaries revealed. Bader again went to Senators

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

14 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

Huddleston, Baker, Hart, Mondale and Mathias. Meanwhile, he told the CIA that he wanted
to see more—the full files on perhaps a hundred or so of the individuals whose activities
had been summarized. The request was turned down outright. The Agency would provide
no more information on the subject. Period.

The CIA’s intransigence led to an extraordinary dinner meeting at Agency headquarters in
late March 1976. Those present included Senators Frank Church who had now been
briefed by Bader), and John Tower, the vice-chairman of the committee; Bader; William
Miller, director of the committee staff; CIA director Bush; Agency counsel Rogovin; and
Seymour Bolten, a high-level CIA operative who for years had been a station chief in

Germany and Willy Brandt’s case officer. Bolten had been deputized by Bush to deal with
the committee’s requests for information on journalists and academics. At the dinner, the
Agency held to its refusal to provide any full files. Nor would it give the committee the
names of any individual journalists described in the 400 summaries or of the news
organizations with whom they were affiliated. The discussion, according to participants,
grew heated. The committee’s representatives said they could not honor their
mandate—to determine if the CIA had abused its authority—without further information.
The CIA maintained it could not protect its legitimate intelligence operations or its
employees if further disclosures were made to the committee. Many of the journalists were
contract employees of the Agency, Bush said at one point, and the CIA was no less
obligated to them than to any other agents.

Finally, a highly unusual agreement was hammered out: Bader and Miller would be
permitted to examine “sanitized” versions of the full files of twenty-five journalists

selected from the summaries; but the names of the journalists and the news organizations
which employed them would be blanked out, as would the identities of other CIA
employees mentioned in the files. Church and Tower would be permitted to examine the
unsanitizedversions of five of the twenty-five files—to attest that the CIA was not hiding

anything except the names. The whole deal was contingent on an agreement that neither
Bader, Miner, Tower nor Church would reveal the contents of the files to other members of
the committee or staff.

Bader began reviewing the 400-some summaries again. His object was to select
twenty-five that, on the basis of the sketchy information they contained, seemed to

represent a cross section. Dates of CIA activity, general descriptions of news
organizations, types of journalists and undercover operations all figured in his calculations.

From the twenty-five files he got back, according to Senate sources and CIA officials, an

unavoidable conclusion emerged: that to a degree never widely suspected, the CIA in the
1950s, ‘60s and even early ‘70s had concentrated its relationships with journalists in the
most prominent sectors of the American press corps, including four or five of the largest
newspapers in the country, the broadcast networks and the two major newsweekly
magazines. Despite the omission of names and affiliations from the twenty-five detailed

files each was between three and eleven inches thick), the information was usually
sufficient to tentatively identify either the newsman, his affiliation or both—particularly
because so many of them were prominent in the profession.

“There is quite an incredible spread of relationships,” Bader reported to the senators. “You
don’t need to manipulate Time magazine, for example, because there are Agency people
at the management level.”

Ironically, one major news organization that set limits on its dealings with the CIA,
according to Agency officials, was the one with perhaps the greatest editorial affinity for
the Agency’s long-range goals and policies: U.S. News and World Report. The late David

Lawrence, the columnist and founding editor of U.S. News, was a close friend of Allen
Dulles. But he repeatedly refused requests by the CIA director to use the magazine for
cover purposes, the sources said. At one point, according to a high CIA official, Lawrence
issued orders to his sub-editors in which he threatened to fire any U.S. News employee

who was found to have entered into a formal relationship with the Agency. Former
editorial executives at the magazine confirmed that such orders had been issued. CIA

sources declined to say, however, if the magazine remained off-limits to the Agency after
Lawrence’s death in 1973 or if Lawrence’s orders had been followed.)

Meanwhile, Bader attempted to get more information from the CIA, particularly about the
Agency’s current relationships with journalists. He encountered a stone wall. “Bush has
done nothing to date,” Bader told associates. “None of the important operations are
affected in even a marginal way.” The CIA also refused the staffs requests for more
information on the use of academics. Bush began to urge members of the committee to
curtail its inquiries in both areas and conceal its findings in the final report. “He kept
saying, ‘Don’t fuck these guys in the press and on the campuses,’ pleading that they were
the only areas of public life with any credibility left,” reported a Senate source. Colby,
Elder and Rogovin also implored individual members of the committee to keep secret what
the staff had found. “There were a lot of representations that if this stuff got out some of
the biggest names in journalism would get smeared,” said another source. Exposure of the

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

15 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

CIA’s relationships with journalists and academics, the Agency feared, would close down
two of the few avenues of agent recruitment still open. “The danger of exposure is not the
other side,” explained one CIA expert in covert operations. “This is not stuff the other side
doesn’t know about. The concern of the Agency is that another area of cover will be
denied.”

A senator who was the object of the Agency’s lobbying later said: “From the CIA point of
view this was the highest, most sensitive covert program of all.... It was a much larger
part of the operational system than has been indicated.” He added, “I had a great
compulsion to press the point but it was late .... If we had demanded, they would have
gone the legal route to fight it.”

Indeed, time was running out for the committee. In the view of many staff members, it
had squandered its resources in the search for CIA assassination plots and poison pen
letters. It had undertaken the inquiry into journalists almost as an afterthought. The
dimensions of the program and the CIA’s sensitivity to providing information on it had
caught the staff and the committee by surprise. The CIA oversight committee that would
succeed the Church panel would have the inclination and the time to inquire into the
subject methodically; if, as seemed likely, the CIA refused to cooperate further, the
mandate of the successor committee would put it in a more advantageous position to
wage a protracted fight .... Or so the reasoning went as Church and the few other senators
even vaguely familiar with Bader’s findings reached a decision not to pursue the matter
further. No journalists would be interviewed about their dealings with the Agency—either
by the staff or by the senators, in secret or in open session. The specter, first raised by
CIA officials, of a witch hunt in the press corps haunted some members of the staff and
the committee. “We weren’t about to bring up guys to the committee and then have
everybody say they’ve been traitors to the ideals of their profession,” said a senator.

Bader, according to associates, was satisfied with the decision and believed that the
successor committee would pick up the inquiry where he had left it. He was opposed to
making public the names of individual journalists. He had been concerned all along that
he had entered a “gray area” in which there were no moral absolutes. Had the CIA
“manipulated” the press in the classic sense of the term? Probably not, he concluded; the
major news organizations and their executives had willingly lent their resources to the
Agency; foreign correspondents had regarded work for the CIA as a national service and a
way of getting better stories and climbing to the top of their profession. Had the CIA
abused its authority? It had dealt with the press almost exactly as it had dealt with other
institutions from which it sought cover — the diplomatic service, academia, corporations.
There was nothing in the CIA’s charter which declared any of these institutions off-limits

to America’s intelligence service. And, in the case of the press, the Agency had exercised
more care in its dealings than with many other institutions; it had gone to considerable
lengths to restrict its role to information-gathering and cover.10

Bader was also said to be concerned that his knowledge was so heavily based on
information furnished by the CIA; he hadn’t gotten the other side of the story from those
journalists who had associated with the Agency. He could be seeing only “the lantern
show,” he told associates. Still, Bader was reasonably sure that he had seen pretty much
the full panoply of what was in the files. If the CIA had wanted to deceive him it would
have never given away so much, he reasoned. “It was smart of the Agency to cooperate to
the extent of showing the material to Bader,” observed a committee source. “That way, if
one fine day a file popped up, the Agency would be covered. They could say they had
already informed the Congress.”

The dependence on CIA files posed another problem. The CIA’s perception of a
relationship with a journalist might be quite different than that of the journalist: a CIA
official might think he had exercised control over a journalist; the journalist might think
he had simply had a few drinks with a spook. It was possible that CIA case officers had
written self-serving memos for the files about their dealings with journalists, that the CIA

was just as subject to common bureaucratic “cover-your-ass” paperwork as any other
agency of government.

A CIA official who attempted to persuade members of the Senate committee that the
Agency’s use of journalists had been innocuous maintained that the files were indeed
filled with “puffing” by case officers. “You can’t establish what is puff and what isn’t,” he
claimed. Many reporters, he added, “were recruited for finite [specific] undertakings and
would be appalled to find that they were listed [in Agency files] as CIA operatives.” This
same official estimated that the files contained descriptions of about half a dozen
reporters and correspondents who would be considered “famous”—that is, their names
would be recognized by most Americans. “The files show that the CIA goes to the press
for and just as often that the press comes to the CIA,” he observed. “...There is a tacit
agreement in many of these cases that there is going to be a quid pro quo”—i.e., that the
reporter is going to get good stories from the Agency and that the CIA will pick up some
valuable services from the reporter.

Whatever the interpretation, the findings of the Senate committees inquiry into the use of
journalists were deliberately buried—from the full membership of the committee, from the
Senate and from the public. “There was a difference of opinion on how to treat the

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

16 of 18



Carl Bernstein

7/21/2011 12:00 AM

subject,” explained one source. “Some [senators] thought these were abuses which
should be exorcized and there were those who said, ‘We don’t know if this is bad or not.””
Bader’s findings on the subject were never discussed with the full committee, even in
executive session. That might have led to leaks—especially in view of the explosive nature
of the facts. Since the beginning of the Church committee’s investigation, leaks had been
the panel’s biggest collective fear, a real threat to its mission. At the slightest sign of a
leak the CIA might cut off the flow of sensitive information as it did, several times in other
areas), claiming that the committee could not be trusted with secrets. “It was as if we
were on trial—not the CIA,” said a member of the committee staff. To describe in the
committee’s final report the true dimensions of the Agency’s use of journalists would
cause a furor in the press and on the Senate floor. And it would result in heavy pressure
on the CIA to end its use of journalists altogether. “We just weren’t ready to take that
step,” said a senator. A similar decision was made to conceal the results of the staff’'s
inquiry into the use of academics. Bader, who supervised both areas of inquiry, concurred
in the decisions and drafted those sections of the committee’s final report. Pages 191 to
201 were entitled “Covert Relationships with the United States Media.” “It hardly reflects
what we found,” stated Senator Gary Hart. “There was a prolonged and elaborate
negotiation [with the CIA] over what would be said.”

Obscuring the facts was relatively simple. No mention was made of the 400 summaries or
what they showed. Instead the report noted blandly that some fifty recent contacts with
journalists had been studied by the committee staff—thus conveying the impression that
the Agency’s dealings with the press had been limited to those instances. The Agency
files, the report noted, contained little evidence that the editorial content of American
news reports had been affected by the CIA’s dealings with journalists. Colby’s misleading
public statements about the use of journalists were repeated without serious contradiction
or elaboration. The role of cooperating news executives was given short shrift. The fact
that the Agency had concentrated its relationships in the most prominent sectors of the
press went unmentioned. That the CIA continued to regard the press as up for grabs was
not even suggested.

Former ‘Washington Post’ reporter CARL BERNSTEIN is now working on a book about the
witch hunts of the Cold War.

Footnotes:

1 John McCone, director of the Agency from 1961 to 1965, said in a recent interview that
he knew about "great deal of debriefing and exchanging help" but nothing about any
arrangements for cover the CIA might have made with media organizations. "l wouldn't
necessarily have known about it," he said. "Helms would have handled anything like that.
It would be unusual for him to come to me and say, ‘We're going to use journalists for
cover.' He had a job to do. There was no policy during my period that would say, '‘Don't go
near that water," nor was there one saying, 'Go to it!"" During the Church committee
bearings, McCone testified that his subordinates failed to tell him about domestic
surveillance activities or that they were working on plans to assassinate Fidel Castro.
Richard Helms was deputy director of the Agency at the time; he became director in 1966.

2 A stringer is a reporter who works for one or several news organizations on a retainer or
on a piecework basis.

3 From the CIA point of view, access to newsfilm outtakes and photo libraries is a matter

of extreme importance. The Agency's photo archive is probably the greatest on earth; its

graphic sources include satellites, photoreconnaissance, planes, miniature cameras ... and
the American press. During the 1950s and 1960s, the Agency obtained carte-blanche

borrowing privileges in the photo libraries of literally dozens of American newspapers,
magazines and television, outlets. For obvious reasons, the CIA also assigned high priority
to the recruitment of photojournalists, particularly foreign-based members of network
camera crews.

4 On April 3rd, 1961, Koop left the Washington bureau to become head of CBS, Inc.’s
Government Relations Department — a position he held until his retirement on March
31st, 1972. Koop, who worked as a deputy in the Censorship Office in World War 11,

continued to deal with the CIA in his new position, according to CBS sources.

5 Hayes, who left the Washington Post Company in 1965 to become U.S. Ambassador to
Switzerland, is now chairman of the board of Radio Free Europe and Radio Liberty — both
of which severed their ties with the CIA in 1971. Hayes said he cleared his participation
in the China project with the late Frederick S. Beebe, then chairman of the board of the
Washington Post Company. Katharine Graham, the Post’s publisher, was unaware of the
nature of the assignment, he said. Participants in the project signed secrecy agreements.

6 Philip Geyelin, editor of the Post editorial page, worked for the Agency before joining the
Post.

7 Louis Buisch, presidentof the publishing company of the Hornell, New York, Evening
Tribune, told the Courier-Journal in 1976 that he remembered little about the hiring of

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

17 of 18



Carl Bernstein

© 2007 CAR. BERNSTEIN

7/21/2011 12:00 AM

Robert Campbell. "He wasn't there very long, and he didn't make much of an impression,”
said Buisch, who has since retired from active management of the newspaper.

8 Probably the most thoughtful article on the subject of the press and the CIA was written
by Stuart H. Loory and appeared in the September-October 1974 issue of Columbia
Journalism Review.

9 Wes Gallagher, general manager of the Associated Press from 1962 to 1976, takes
vigorous exception to the notion that the Associated Press might have aided the Agency.
"We've always stayed clear on the CIA; | would have fired anybody who worked for them.
We don't even let our people debrief." At the time of the first disclosures that reporters
had worked for the CIA, Gallagher went to Colby. "We tried to find out names. All he
would say was that no full-time staff member of the Associated Press was employed by

the Agency. We talked to Bush. He said the same thing." If any Agency personnel were
placed in Associated Press bureaus, said Gallagher, it was done without consulting the
management of the wire service. But Agency officials insist that they were able to make
cover arrangements through someone in the upper management levelsof Associated Press,
whom they refuse to identify.

10 Many journalists and some CIA officials dispute the Agency's claim that it has been
scrupulous in respecting the editorial integrity of American publications and broadcast
outlets.

home | about the author | bookshelf | magazine articles | cb's notebook | contact

site design :: scott pilutik

http://carlbernstein.com/magazine cia_and media.php

18 of 18



